The many ways of being a hobbit

Milí Ringers,

vítejte v novém gondorském roce! Jak jste si užili Tolkien Reading Day 2018 (25.3)? Zúčastnili jste se nějaké oslavové akce či jste se v pohodlí domova zavrtali s knížkou? :)

Jak jistě víte, každý TRD má své téma. Tím letoším bylo "Home and Hearth: The many ways of being a hobbit".

Hobiti jsou bezpochyby jedním z nejoblíbenějších středozemských národů. No řekněte, nezachtělo se i vám alespoň jednou strávit příjemnou chvilku v nějaké hezké noře s krbem, spoustou jídla a čtiva? :)

Many ways of being a hobbit... co všecko se tedy dá považovat za "hobití"? Jak se dá přiblížit těm podivuhodným obyvatelům Kraje?




Hobiti se vyznačují jistou pohodlností a klidem, které si velice neradi nechávají vzít. Však i o jinak oblíbeném Gandalfovi říkají, že ruší klid a pokoj (hlavně poté, co vytáhl Bilba na onu velkou výpravu za Horou a drakem). Obdělávají políčka, sbírají houby, milují dobré pivo a jídlo, a taky si rádi zazpívají. Nejsou moc akční - tedy, až na některé, že. :) Řekla bych, že mou zálibu v cestování po světě, běhání a jízdu na kole by mi většina z nich neschválila :D

Sám Tolkien o nich říká: "...v dobách hojnosti a míru to býval veselý lid. Oblékali se do jasných barev, proslulá byla jejich záliba ve žluté a zelené... A smáli se, jedli a pili často a důkladně: k prostoduchým žertům byli hotovi stále a k jídlu šestkrát denně... Bývali pohostinní a milovali společnost a dárky, které štědře rozdávali a dychtivě přijímali." (Společenstvo Prstenu)



Když je řeč o hobitech, na mysl se mi vkrádá vzpomínka na knížku jménem "Hygge - prostě šťastný způsob života" od M. Wikinga. Píše v ní především o tom, jak jsou Dánové šťastným národem a čím toho dosahují. Zmiňuje svíčky, pohodlí a útulnost domova, vlastní malý koutek, kam se dá zašít a nenechat se ničím a nikým rušit, a taky milá setkání s kamarády, kdy se sejdou u někoho v kuchyni, každý něco přinese a společně si ukuchtí spoustu jídla a mají se prostě fajn. No řekněte sami, nezní to dost hobitsky? :)

Po pár letech, co jsem propadla kouzlu Tolkiena, jsem natrefila na pojem "hobití lidé" - myslím, že se takto o svých kamarádech vyjádřil nějaký bloger. Myslím, že je to dost trefný název - i já jich pár takových ve svém okolí mám. Když jsem u nich na návštěvě, mají doma příjemné teplo, voní to tam koláčky, dostanete puntíkatý hrnek plný čaje nebo kafe a donekonečna si mezi polštářky na gauči klábosíte o všem možném i nemožném. Pak zjistíte, že je večer a vůbec se vám nechce z toho milého prostředí ven. :)


Takže - můžeme nějak lehce shrnout, co jsou takové ty typické hobití aktivity?
  • vaření
  • jídlo
  • čtení
  • klábosení u piva
  • zahrádkaření
  • houbaření
  • zpěv
  • odpočinek
  • pletení, háčkování
  • psaní
  • procházky
  • vtípky
  • zářivé barvy
  • dýmka
Osobně si nejvíc hobitsky připadám hlavně při houbaření, toulání se po lesích (občas tam přepínám i do elfího módu) a vaření (hlavně u zavařování... nevím proč, ale všecky ty skleničky a bublající hrnec s jejich budoucím obsahem na mě působí hrozně moc Krajově :D). Též si tak někdy přijdu na horách, s krosnou na zádech... :) A při dělání domácích prací - je fuk, o co se jedná, ale zametání, praní, věšení prádla, uklízení, to ve mně vyvolává hobití pocity :D

Na závěr mám pro vás ještě pár odkazů :)

Co vy? Přiznejte se, co vás vždycky zaručeně dostane do hobití nálady! Může to být vlastně cokoli - čtení, hudba, kamarádi, prostředí... :) A taky mi můžete napsat, co napadá vás k letošnímu tématu TRD :)

Vaše Jíťa

Komentáře