Enya přichází s novým CD


ENYA PŘICHÁZÍ S NOVÝM CD


(přejato z MF Dnes 8. 11. 2008, zkráceno a upraveno na to nejpodstatnější a nejzajímavější z článku)

Své nové, osmé studiové album And Winter Came představila Enya Brennan, vlastním jménem Eithne Patricia Ní Bhraonáinm v londýnském hotelu Dorchester. Na tiskové konferenci ji doprovázeli Roma a Nicky Ryanovi - textařka všech písní a producent - jenž mají na tomto projektu obrovský podíl.

Jaké tedy nové abum bude?
Na mé nové desce je deset písní původních a dvě tradiční. Původně měla být tradičních vánočních písní většina, ale během práce na desce se to úplně proměnilo a najednou jsme měli téměř celou autorskou desku s tématem zimy a Vánoc. Před dvaceti lety jsem v irštině nazpívala Tichou noc, ale tehdy to bylo takové uspěchané. Teď uslyšíte druhý pokus. Víte, když dělám novou desku, nemám žádný plán, o čem album bude, jaké téma bude mít atd. Rodí se jen hudba. A jaký směr nabere, to se uvidí až ve studiu.

Proč jste od desky Watermark z roku 1988 až na pár televizních vystoupení nekoncertovala?
Když jsme spolu začínali pracovat, vytvořili jsme tenkrát hudbu k filmu a na koncertování jsme nemysleli. Úspěch alba Watermark nás všechny - i programovou firmu - zaskočil. Ta na nás spěchala s další deskou, možná i proto, že jsme s ní podepsali smlouvu, jenž nám na přípravu alb dávala libovolný počet roků. Prostě chtěli další úspěšnou desku, jako byl Watermark. Koncerty mám ráda a když jsem byla mladší, tak jsem si to hodně užívala, ale v téhle chvíli by musel přijít ten pravý okamžik.

Jak vznikají vaše písničky?
Všechno se odvíjí od melodie. Ale i od mé disciplíny - vždycky mi to strašně trvá. Než jdeme do studia, myslím na to, že bych měla mít něco připravené, ale často mě vůbec nic nenapadne. Netuším, jestli to bude rychlé nebo pomalé, v angličtině nebo v irštině, po nějaké době práce o samotě mám jen melodii, kterou přehraju Nickymu a Romě. Oni hned poznají, jestli z toho něco bude, nebo ne. V tom prvním případě Roma vymyslí text a začneme aranžovat. Ale jde to pomalu... Někdy mám v hlavě úplně jiné aranžmá než Nicky. Jemu se tam honí Beatles, Clapton, mně klasická hudba, protože mám klasické hudební vzdělání. Ale stojí za to vyzkoušet všechny hudební nápady. Proto je pro nás čas tak důležitý. Nicky jako producent pak slyší jednu skladbu třeba desetitisíckrát.

Vaše soukromí je prakticky neznámé. Jak se vám daří médiím unikat?
To je tím, že má hudba je o tolik, slavnější, než jsme si kdy dokázali představit. Prodávala se sama a nikdo ani netušil, kdo ta Enya vlastně je. Nemusela jsem svou hudbu prodávat osobně. A to mi vyhovuje. Sláva a úspěch jsou dvě různé věci a mé desky jsou úspěšné. Sláva v mých očích není tak důležitá a nemusím se jí zabývat.

Komentáře