Sean Astin - Tam a zase zpátky

SEAN ASTIN - TAM A ZASE ZPÁTKY

Možná jste o téhle knížce už někdy slyšeli. Třeba jste ji drželi v obchodě v ruce a byli smutní z faktu, že s sebou zrovna nemáte dostatečný finanční obnos. A nebo jste kolem ní jen tak prošli, aniž byste si jí všimli. Podobné o bylo se mnou. Nejdřív jsem ji zaregistrovala na jednom LOTR webu, kde se občas objevil i nějaký ten úryvek. Pak se koncečně objevila v knihkupectvích. A po dvou letech od jejího vydání jsem ji dostala k Vánocům a mohla se tak ponořit do úžasného čtení od Seana Astina, představitele Sama Křepelky...
Knížka Tam a zase zpátky má 309 stránek čistého textu doplněných obrázky jak z filmu tak i ze zákulisí, nechybí štáb a ostatní herci. Když jsem ji louskala poprvé, stačily mně pouhé 3 dny (ovšem nutno podotknout, že jsem doslova hltala každé Seanovo slovo). :)
Vše se točí okolo natáčení, příprav a postprodukce Pána Prstenů. Sean se zmiňuje o setkání s jednotlivými lidmi - režisérem, scénáristy, herci, maskéry; nevynechává ani svoje vztahy k nim a své pocity ze všeho, co ho na cestě s PP potkalo. Mluví o zajímavých či důležitých momentech filmu a natáčení, ale i o svém životě, kariéře a rodině. Velice hezky taky píše o J. R. R. Tolkienovi a jeho díle.
Tuhle knížku bych vám ráda všemi deseti doporučila - pokud jste jedním z Ringers, neměli byste si ji nechat ujít. Takže když se zase slunko schová za dešťová mračna (jako to tohle léto dělá skoro pořád), není nic lepšího, než vytáhnout Tam a zase zpátky a začíst se do myšlenek, postřehů a zážitků herce, který v PP ztvárnil Sama Křepelku :-)

Malá ukázka:
Zabočil jsem k prvnímu knihkupectví, které jsem uviděl, vyskočil z auta a téměř utíkal k pultu. Pak jsem ze sebe udělal hlupáka.
,,Promiňte, máte něco od Tolkiena?"
Prodavačka se na mě podívala s překvapeným výrazem.
,,Od J. R. Tolkiena... nebo J. R. R... nějak tak. Říká vám to něco?" V knihkupectvích vždy začnu být šílený a jako smyslů zbavený a někdy skončím s tklivou prosbou o pomoc. Dnes to však byl nezvykle smutný projev.
Prodavačka jen obrátila oči v sloup. ,,Ano, pane, říká. Je to J. R. R. Tolkien a je tam. Oddělení sedm. Zavedu vás tam."
V posledních letech jsem v knihkupectvích strávil spoustu času, ale mohu upřímně říci, že jsem nikdy nezabloudil do oddělení s fantasy, sci-fi či mytologií. Pobýval jsem v oddělení biografií, historie a filmové kritiky. Mo mě zajímalo, to jsem znal. Jistě si dokážete představit mé překvapení, když mě prodavačka zavedla do oddělení sedm, ukázala kamsi na prostřední regál a řekla: ,,Tady to je." Podíval jsem se tím směrem a uviděl nikoli jednu, dvě či tři, ale čtyři knihy od Tolkiena. Pak jsem pohledem zabrousil výš a zjistil, že tam je druhá police, a třetí, a čtvrtá, a pátá a... Byly tam tucty knih. Veletucty.
,,Ještě něco?" zeptala se prodavačka s ironickým úsměvem.
,,No... ne. Díky. Kouknu se na to."
Jen málokdy jsem se cítil jako naprostý blbec. :-)

Komentáře