Hádanky a hlavolamy ze světa Středozemě - Tim Dedopulos

Knížka, jejíž originální název zní "The Middle-Earth Puzzle Collection", vyšla v roce 2014 a do češtiny byla přeložena až letos, čili v roce 2017. bez mučení, že jsem o její existenci neměla nejmenší potuchy. Když jsem ji tedy v únoru po návratu z erasmu našla mezi na mě čekajícími vánočními dárky, nestačila jsem kulit oči.

Co to vlastně držím v ruce? Co od toho mám čekat?




Téměř okamžitě po otevření knihy mě zaujaly parádní ilustrace. Podle všeho nejsou dílem jednoho autora; v informacích se dozvíte, že zdroji byly: Corbis, DK Images, Getty Images, iStockPhoto, Shutterstock a Thinkstock. Řekla bych ale, že to ničemu nevadí, protože na každé stránce se nacházejí opravdu hezké a vhodně vybrané obrázky, které knížku pěkně dokreslují. :)


Hádanková knížka má asi 250 stránek a je rozdělena na dvě části. Ta první obsahuje samotná zadání hádanek a v té druhé naleznete odpovídající řešení. Fajn je, že u každé hádanky je zároveň uvedeno i číslo stránky, na které se odpověď nachází, takže nemusíte pokaždé zběsile hledat.


Hádanek a hlavolamů je zde požehnaně. Některé se přímo vztahují ke Středozemi (najdete zde například hádanky, které si vyměňovali Bilbo a Glum), jiné jsou středozemskými motivy pouze dokresleny (obvykle nějaké početní, logické či úvahové úkoly) a některé hádanky se ptají na úplně obyčejné a všední věci a zmínku o čemkoli tolkienovském v nich nenajdete. Některé hádanky jsou primitivní, jiné vyžadují papír a tužku, a na některé jsem doposud nepřišla :D


Pokud se obáváte, že Středozem tak dobře neznáte, pak vězte, že se nic neděje. I když jsou některými řešeními např. jména postav, otázky jsou konstruovány tak, že jde k výsledku dospět logikou a využitím kontextu hádanky, a nepotřebujete nikde listovat v PP či snad Silmarillionu. :) Nejde tu totiž o test středozemských znalostí, ale spíše o procvičení mozku ve společnosti nečeho, co tu máme všichni rádi - Tolkienova světa.



Kniha je podkreslena příběhem tzv. Velké zelené knihy z Rádovska, která, jak je uvedeno, obsahovala tisíce hádanek.



Co říci závěrem? Jako LOTRofila mě knížka potěšila, i když se samotných středozemských příběhů dotýká spíše okrajově a využívá je jako motiv pro stavbu hádanek. Myslím, že publikace by mohla sloužit jako takové příjemné doplnění nenásilného logického vzdělávání mladších ročníků Ringers a dokážu si docela dobře představit, že by se dala využít i třeba na výletech, bojovkách či táborech jako zdroj zajímavých úkolů. Sama si v ní ráda před spaním zalistuju, vyberu si hádanku a než mi došrotuje mozek rozjetý z pracovního nasazení, obvykle se mi ji povede rozlousknout a pak spokojeně usnu :)

Komentáře